EFFECTIVENESS OF LOCAL WISDOM-BASED TEACHING MATERIALS (FLOATING MARKET) ON GRADE IV SOCIAL STUDIES LEARNING OUTCOMES

Lukita Ayu Basuki, Huriyah Huriyah

Abstract


Abstract: The importance of teaching materials that are in accordance with the student environment while acquiring knowledge. It is expected providing teachers with the ability to apply local wisdom-based teaching materials that are around students. With This investigation is intended to explore the differences in teaching and learning sessions conducted earlier and later the application of learning content derived from local cultural values floating market to support students’ achievement in social studies outcomes. The study follows a fieldwork approach with a research design based on the one-group pre-test–post-test model. This research involved a population of students from grade IV SDN Kuin Selatan 1 Banjatmasin which amounted to 43 people. The learning results obtained in this study one can conclude that the substance of educational resources reflecting local traditions of the floating market is effectively used in social studies learning. This is known from the findings of the observation of the educational process activities in which a lot of students are active while the teaching and learning is taking place and outcomes of learning utilizing educational content based on local cultural values floating market category "Good".Keywords: Learning Results, Local Wisdom, Teaching Materials. Abstrak: Pentingnya sumber belajar yang berhubungan dengan keadaan lingkungan siswa dalam proses pembelajaran. Diharapkan guru mampu menerapkan bahan ajar berbasis kearifan lokal yang ada di sekitar siswa. Dengan penelitian ini bertujuan untuk mengetahui perbedaan kegiatan belajar Pengajaran dilakukan pada tahap pra dan pasca penerapan bahan ajar yang berbasis kearifan lokal pasar terapung, dengan tujuan meningkatkan pencapaian belajar siswa dalam mata pelajaran IPS. Penelitian ini bersifat lapangan dan menggunakan desain eksperimen one group pre-test post-test. Sebanyak 43 siswa kelas IV di SDN Kuin Selatan 1 Banjarmasin menjadi populasi dalam penelitian ini. Kesimpulan dari penelitian ini menyatakan bahwa penerapan bahan ajar yang mengangkat kearifan lokal pasar terapung mampu mendukung efektivitas pembelajaran IPS. Berdasarkan observasi terhadap proses pembelajaran, dapat dilihat bahwa banyak siswa yang menunjukkan keterlibatan aktif, dan Pencapaian hasil belajar siswa menggunakan bahan ajar yang berfokus pada kearifan lokal pasar terapung termasuk dalam kategori “Baik”. Kata Kunci: Bahan Ajar, Hasil Belajar, Kearifan Lokal.

Full Text:

PDF

References


Ayukhaliza, and Dinda Asa. Urgensi Tauhid Dalam Menyikapi ‘Tradisi’ Yang Dianggap Sebagai Local Wisdom (Kearifan Lokal). Medan: Universitas Islam Negeri Sumatera Utara, 2018.

Hastie, Alex, and Robert A Saunders. “(Em)Placing the Popular in Cultural Geography.” Social and Cultural Geography Vol. 00 No. 00 (2023). https://doi.org/10.1080/14649365.2023.2289987.

Huriyah. Kearifan Lokal Kota Seribu Sungai. Banjar. Banjar: Arlan Media, 2020.

Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan. Peraturan Menteri Pendidikan Dan Kebudayaan Republik Indonesia Nomor 28 Tahun 2016 Tentang Sistem Penjaminan Mutu Pendidikan Dasar Dan Menengah. Jakarta: Kemendikbud, 2016.

Lestariningsih, and Novi. “Pengembangan Bahan Ajar Tematik-Integratif Berbasis Kearifan Lokal Untuk Meningkatkan Karakter Peduli Dan Tanggung Jawab.” Jurnal Pendidikan Karakter Vol. 1 No. 1 (2017). https://doi.org/10.21831/jpk.v7i1.15503.

Martono, and Nanang. Metode Penelitian Kuantitatif Analisis Isi Dan Analisis Data Sekunder. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada, 2010.

Muri, Yusuf. Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif Dan Penelitian Gabungan. Jakarta: Kencana, 2014.

N, Wijiningsih, Wahjoedi, and Sumarmi. “Pengembangan Bahan Ajar Tematik Berbasis Budaya Lokal.” Jurnal Pendidikan Vol. 2 No. 8 (2017). https://doi.org/10.17977/jptpp.v2i8.9760.

Nana, Sudjana. Penilaian Hasil Proses Belajar Mengajar. Bandung: Remaja Rosdakarya, 2009.

Ninawati, Mimin, and Nur Wahyuni. “Efektivitas Bahan Ajar Berbasis Kearifan Lokal Terhadap Kemampuan Literasi Menulis Siswa Sekolah Dasar.” Jurnal Pemikiran Dan Pengembangan Sekolah Dasar Vol. 5 No. 1 (2020). https://doi.org/10.22219/jp2sd.

Ramdhani, Eka Putra, Fitriah Khoirunnisa, and Nur Asti Nadiah Siregar. “Efektifitas Modul Elektronik Terintegrasi Multiple Representation Pada Materi Ikatan Kimia.” Journal of Research and Technology Vol. 6 No. 1 (2020).

Sapriya. Pendidikan IPS. Bandung: PT. Remaja Rosda Karya Offset, 2014.

Stefanus, Divan. “Pengembangan Bahan Ajar Tematik Berbasis Budaya Lokal Untuk Siswa Kelas IV Sekolah Dasar.” Jurnal Kajian Teori Dan Praktik Kependidikan Vol. 1 No. 3 (2018). https://doi.org/http://journal2.um.ac.id/index.php/jktpk/article/view/4433.

Sugiyono. Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, Dan R & D. Jakarta: Alfabeta, 2013.

Yonanda, Devi Afriyuni, and Krisna Anggraeni. “Efektivitas Bahan Ajar Berbasis Kearifan Lokal Dalam Model Pembelajaran Teknik Jigsaw Terhadap Keterampilan Menulis Deskripsi.” Jurnal Visipena Vol. 9 No. 2 (2018). https://doi.org/10.46244/visipena.v9i2.467.




DOI: https://doi.org/10.47732/darris.v8i1.699

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Darris: Jurnal Pendidikan Madrasaha Ibtidaiyah are indexed by:

                       

E-ISSN: 2621-0126

P-ISSN: 2654-4830

Published by Jurusan Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah STAI Al Falah Banjarbaru

Contact us:

DARRIS: Jurnal Pendidikan Madrasah Ibtidaiyah

Address: Jl. A. Yani Km. 23 Landasan Ulin - Banjarbaru
Postal Code: 70723
Province: South Kalimantan
Telephone : (+62)511-4705260
Email: darris@staialfalahbjb.ac.id

This work is licensed under Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International